marinnyc2.reismee.nl

Armoe en Luxe

Wow, dat was een zeer goed gevulde dag vandaag! Weer echt genoten.
Na rustig opstaan was het voor mij richting downtown. Om 13 uur zou ik 2 Tenement tours gaan doen. Ik besloot de dag in Chelsea te beginnen. (Oh gunst, ben ik toch die galerij vergeten, Bri!) Gewoon lekker wat straten heen en weer slingeren, ondertussen proberend om niet al te veel foto's te schieten, want ik ben hier vorig jaar ook uitgebreid geweest.
Dat lukt trouwens maar matig.

Na een tijdje heb ik trek en ga naar de Starbucks bij Washington Square voor een frappucino, dat is een soort koffe milkshake met allerlei smaakjes, Heerlijk voor het onwijs warme weer vandaag. Ik heb trouwens mijn eigengemaakte broek aan, samen met een lekker wijd shirt. Niet bepaald conform de New Yorkse mode, maar super voor dit weer!

De Starbucks is giga druk! Wat een rij .... Nu ja, ik wil toch mijn drankje, dus ik ga braaf achteraan staan. De bucks zit vol ijverige studenten. Oh ja, de NY Universiteit zit hier om de hoek, dat is ook zo! Ik neem wat foto's. Ondertussen gaat iemand van de winkel de rij af en geeft via een koptelefoon de orders vast door. Die staan dan klaar als wij bij de kassa staan. Uitstekend systeem! Ik wil een foto schieten, zij gaat lekker dwaas staan gebaren:
‘Honey, I would love to smile for you and all, but you're not allowed to take pictures inside ...'
Tja, u staat er al op. Ze vond het niet zo erg.
In minder dan een kwartier sta ik buiten, om vervolgens een half uur lang van het koele drankje (en een appel fritter) te genieten in het park. Wel in de schaduw, want het is machtig heet vandaag!.

Ik loop wat rond in het park en ga dan richting het Tenement Museum. Dat is wel te lopen en ik kom zomaar weer langs de begraafplaats van een paar dagen terug. Gezellige straatjes, gezellige eettentjes, gezellige terrasjes.

Het Tenement is ontzettend indrukwekkend. Ik wil hier al heel langs eens naar toe, maar het is er nooit van gekomen. Je moet de tours ook wel van tevoren boeken.
Beide tours hadden plaats in Orchard 97 (dit moet ik later nog even precies nakijken, maar ik weet het redelijk zeker). Beide tours duurden een uur.

De eerste ging heel toepasselijk naar de eerste verdieping. Ik heb mijn spiekbriefje niet bij me, maar volgens mij 8 woonlagen van 4 identieke appartementen, ca 30 vierkante meter. Een slaapkamer, een keuken/eetkamer en een woonkamer. Met vijf of meer mensen in zo'n woning was geen uitzondering. Begin 20e eeuw kwamen er langzaamaan wat wetten die de panden woonbaarder moesten maken: meer ramen, toiletten, stromend water, enzovoorts.
Al die maatregelen kostten uiteraard geld en er werd vaak tegen geprotesteerd dmv rechtzaken

De eigenaar van dit pand had het ontbreken van die dingen in eerste instante gemaskeerd door het pand mooi aan te kleden met versiering en een massief mahoganie houten trapleuning. De toiletten waren in de achtertuin (4 stuks) en wel door te spoelen, wat al luxe was en ook gezonder .... Maar toen er een brandveiligheidsmaatregel kwam waar alle panden brandveilig moesten zijn en hij o.a. al zijn leuningen zou moeten vervangen, heeft hij besloten iedereen uit het pand te gooien en het te sluiten.
En zodoende is het bewaard en onbewoond gebleven, en dus uitstekend geschikt voor een museum.

Beide tours vertelden het verhaal van 2 families die in het pand hadden gewoond en ook gewerkt. Er waren wat foto's en een paar appartementen zijn authentiek ingericht. Helaas mocht je geen foto's maken, maar het was bijzonder indrukwekkend. Beneden was uiteraard een museumshop met hele mooie boeken, waar ik nog uitgebreid had willen kijken. Maar het was ontzettend warm, en de tweede tour heb ik maar net uit kunnen staan .... Daarna was het snel op naar een tentje om wat eten te halen en dat heb ik met dit gezellige uitzicht op mijn gemak zitten verorberen:

En hoewel mijn credit card het vandaag uitstekend deed (!!!), besloot ik om maar niet terug te gaan naar de winkel. Misschien later nog eens ....
Maar nu had ik een ander doel, een groupondoel, en wel: een golfles op de Chelsea Pier!!
En het was minstens zo leuk als ik me had voorgesteld. Eerst kregen we wat theorieles over de soort clubs en hoe je moest slaan, en daarna mochten we een uur lang oefenen, terwijl de instructeur bij iedereen even langs kwam om correcties aan te brengen.

Super, super, super! En wat een uitzicht! De weersverwachting was nogal dreigend geweest voor de middag, maar het weer zelf heeft zich keurig gedragen! En mijn allerlaatste shot ging recht vooruit 185 yards de verte in. Kicken!


Maar nog was de dag voor mij niet om, want de Japan Society, vlakbij het UN gebouw, heeft een leuke tentoonstelling en die is op vrijdagavond gratis. Dus al was ik behoorlijk bezweet, wat kan mij het schelen, ik ga naar die tentoonstelling.

Onderweg naar de subway nog even een stukje Highline gedaan en weer was er her en der wat nieuwe kunst.
Door de gezellige straten, waar het duidelijk was dat de werkweek voorbij was en iedereen zich opmaakte voor een zomers weekend. Zo gezellig! Bijna wil ik op een terrasje gaan zitten genieten, maar ik duik toch de subway in, om vervolgens in een heel ander, maar net zo gezellig buurtje weer boven water te komen, namelijk het Grand Central. Een kleine wandeling en ik ben bij de Japan Society en geniet van de tentoonstelling.
Ook hier geen foto's, maar ik heb voor mezelf wel aantekeningen gemaakt van dingen die ik leuk vond, zodat ik het eens op het internet kan opzoeken.

Het is kwart over acht als ik weer buiten sta en merk dat ik behoorlijk trek heb. Het is weer een super zwoele avond en ik besluit richting Bryant Park te gaan. Niet naar die roofgarden, daar heb ik geen energie voor. Jakkes, de Pax is dicht, moet ik 2 straten heen en weer lopen om bij mijn deli wat te halen. Dat lukt maar net!!

Vaag had ik ook nog naar de Disney Store willen gaan, die is als het goed is weer open. Maar mijn voeten weigerden absoluut ..... ik denk dat ze nooit meer dienst gaan doen .... Zooooo moe
Maar zoooo genoten van vandaag!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!